Wednesday 19 February 2014

SCAM MLM One Community Worldwide

Dear all,

Hehhe, nak share gak lah pasal benda elife ni.


eLIFE



Ade lah babak perkenalan dengan mamat sorg ni. Permulaan keluar dengan dia, dia ajak join their bowling tournament. Ramai gila join tu. Ade 35line with 6 person in one line. Esoknya, mamat ni, ajak kluar kata nak introduce benda kesihatan ni siap kata mcm2. Ok, saya dengar and dia kata "Datang dulu tengok and buat treatment (Treatment la sangat)!. Kalau x nak datang lepas tu, saya x paksa". Saya jawap je "Ok, we'll see"

First sampai kat Weld, Wah cam kapal terbang gitu pusat treatment dia. Rasa cam hospital pun ada! :P Betul x? Sampai je kat pintu gerbang depan, gah ONE standing sign board dia. Curiosity bermula dengan penampakan  meja bulat! Sah! Ni sah MLM! Kenapa saya kata macam tu? Sape pernah attend round table discussion for Lamb Berger crappy thinggy? Hahha,ok saya pernah and saya dah dengar semua tu. Ok, ini akan masuk topic lain. Luckly saya bukan BODOH nak spend duit pada benda yang saya x nampak. So kat Weld tu pun macam tu. Dengan fail dan berpakaian kemas dan Suite mereka. Ok, saya dah start suspicious. Tapi niat saya nak buat treatment je. So bulls*** dengan fail2 tu semua.

Pengunaan pertama E-life, ok level 5. Kononnya sehat walafiat kan? Esok paginya, tadaaaa!! Gastrik melanda! Report kat mamat tu, dia kata kesan dari treatment. Sakit gastrik bukan kepalang wo! Seharian sakit jo! Ye, memang saya ada gastrik tapi tidak pernah seteruk itu.  Ok fine, saya pun bukan jenis nak bertekak. So I just watch and observed. Esok mamat tu pujuk lagi untuk datang. Dia siap nak jemput kat rumah dan hantar. Ok, fine! Up to you! Esoknya pergi lagi treatment. Semua kawan2 siap tanya masih gastrik ke x? Owkay, semua tau cerita saya. Apa lagi mamat ni share dengan partner2 dia?
Second treatment? Korang rasa ape kesannya to my body? Bruises kat lengan ok. Ok, skrg saya dah jadi takut. Tapi cam korang juga lah, kena brainwash. Pujuk utk datang tiap malam and yet I still insist to come for the sake of the treatment (RM230 melayang wo!!) Ptffff….Macam mana boleh terbeli Voucher tu? Haha, pujuk rayu sorang lelaki kepada wanita, ape x cair. Mesin ATM kat luar office mereka je. SANGAT CONVENIENT kan?

Mesti korang tau Business Conference kan? Sape pernah attend? Luckly masa tu saya xde kat KL, balik kg halaman for 4 days. Mamat tu siap pujuk saya tukar tarikh tiket kapal terbang saya dan say he willing to pay for the Business Conference fee (RM100) for me. A BIG NO! I rather spent my  precious time with my family back home rather than attending entah apa2 conference tu. One more thing, saya kerja sebagai Confernce Executives so I know ada something fishy about the conference. Mamat tu langsung x nak explain kat saya psl MLM ni. Saya dah dapat agak cuma buat2 x tau je.

Dan percaya atau x, saya dah attend treatment tu for 2weeks and tiap malam mereka brainwash saya dengan pelbagai cerita. Different people with different story. Hahha, luckly saya ni belajar business dan saya tau business ape yang mereka sangat agung2 kan ni which is MLM! Saya dengar je tapi mereka langsung x explain apa bisnes tu. Kata kena set appointment segala. What?!! Ptfff…..Dua minggu mereka brainwash saya but still saya masih belum jadi partner mamat tu. Kenapa? Saya x berminat dengan business ni sebab saya hanya minat mamat ni dan nak hangout dengan dia! LOL! But I think, two week is more than enough for me. IM OUT!

2 minggu lepak tiap malam kat kedai mamak ok! Penat jo! Saya ni jenis bangun awal. 530am dah bangun. Terbiasa sejak skolah lagi.  Tiap malam balik jam 130pagi. Haik, korang x sayang badan ke? Ade la gak partner2 kata, “Masih awal lagi lah.” “kenapa nak tidur smpai 6 jam? Umur mcm ni kena tidur 4 jam je cukup”. Sape ajar engko tidur 4 jam tu cukup? Doctor mana sarankan tu?  Dan paling terok lagi ade yang siap kata “Tu la, xde E-life kat rumah. Kalau x, badan akan sentiasa segar. Tengok kami ni!”. Mak ai,berlagak sungguh! Meka kata E-life ni boleh bakar lemak! Lemak mana korang maksudkan? Gemok2 belaka semua penggunannya. Betol ni! Lelakinya semua boroi2 belaka. Sebab meka menaggap megunakan e-life dah cukup utk bakar lemak dan x perlu eksesais.-_-“

Sebenarnya barangan Elife ni bagus cuma cara bisnes ni di selitkan dengan konsep MLM je membuatkan bisnes ni di caci maki oleh mangsa2nya. Cuma buat saya curios, kenapa mesin E-life ni x de sijil dari SIRIM? Jeng jeng jeng!!!

Thanks to this forum too sebab buka mata ramai pihak yang PINTAR cari resources cerita sebalik MLM ni.

Dari pemerhatian saya, tips nk tau company MLM.

1. Jangan terpedayang dengan ofis/pusat treatment yang gah! Semua tu cuma taktik menyakinkan pelabur buta.
2. Meja bulat di perkarangan depan kaunter. SAH MLM!
3. Ade produk di pamerkan depan kaunter
4. Ramai orang yang keluar masuk dengan berpakaian KEMAS (Berkot / Office wear)
5. Mereka ada gelaran AD/ CDF /DF… Blah lah blah..
6. Perbualan mereka sangat secretive (berahsia).





Sesiapa nak tau lebih lanjut, sila la membaca post, comment di sini
1. https://www.facebook.com/pages/One-Comemati-Worldweak-belia-tersedar/205386156264442
2.http://mynameislianakhamis.blogspot.com/2013/04/e-life-scam-mlm-or-business.html
3.http://antilampeberger.blogspot.com/



34 comments:

  1. Replies
    1. Sy x join pun, cuma d ajak untuk jadi ahli.. Last meeting, a week before I post story ni.

      Delete
  2. i pn bru je kena, tp kena ngan membe skolah dulu, entah nape tiba2 contact sbb nk jumpa, aritu call aritu jgk ajak kluar siap nk ambil kt umah lg, tp dia ckp nk jumpa membe kt hartamas dulu, i pn follow sampai la tempat haram jadah tu, pastu buat la treatment, malam tu jgk melayang 280 sbb membe punya pasal....pastu lepak kedai, igat sy ngan membe je rupanya lepas tu dtg awek cun 2 org dr tempat td, bla3 duk crita pasal bisnes, siap kutuk lg org mkn gaji xkaya, gaji kecik bla3....lepas blik umah sy google pasal "e life" ni rupa2nya MLM natang ni, newbie la katakan sbb tu xtau ape pn masa kt sana....lepas tu sy da xangkat call, msg dr membe yg celaka tu. Biala sy rugi 280 pn, sy anggap ini pengalaman hidup hahahaha....xheran pun ngan kupon free tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. bende2 mcm ni kan bro...dieorg akan tunjuk sikap yg bagus dulu tau...dieorg akan cakap bende2 yg baik di dengar...agama lah...ape lah..taaapii...bile seseorang tu dah obses baru dieorg akan pelahan2 racun untuk keluarkan duit dengan jumlah yang banyak.. kalau x mampu .. akan di racun plk apply credit card/pinjam/jual harta macam2 lagi...memang aku sedih tengk org yg join bende2 ni...yang kaya lagi kaya,,,yg baru masuk di bodoh2 kan...terus jadi bodoh.... yg duk atas..sedap lah..bagi taik kt org bawah...lame dah aku perati system mcm ni,..yg sedihnya tu..bile di nasihat org2 mcm ni...die akan maki kita..ckp kite ni katak bawah tempurung lah...x de fikiran luas lah...xde jiwa besar lah...so lantak kau lahhh :p

      Delete
    2. Semua taktik sama je.. sbnrnya ikot kpada org tu juga. Ada yg mudah terpedaya, ada yang tidak.

      Delete
  3. baru je attend bs conference dorang semalam .kahkah .cara dorang paksa mmg babi sikit .tak habis cerita pasal kaya la,kena buat bisness la(lancau bisnes padahal bg duit dkt cina je) tp tak pernah cerita direct. kena set appointment dulu katanya. dorang terlupa agaknya mr google ada kahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahha. Layan je kalau benda tu free. Kalu dah berbayo tu blah jela..

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. boleh saya tau mamat mane yg bwk awk pergi treatment tu?

    ReplyDelete
  6. Saya pun 3 kali pergi dah..hehe tapi tak join mahupun beli voucher..keras tak hati saya??hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. X cukup keras lagi.. saya siap kena jmput depan rumah tiap hari selama 5 bulan.. so mmg x terkira brp kali g n lepak ngan kengkawan.. last2 dah fedup buat bodoh je.. better lepak ngan kwn2 yg betol2 ade duit. Siap kena bw mkn mewah. Mlm ni siap suru bayar teh tarik sndiri.. chit!

      Delete
    2. I've been there jadi bahalol mcm tu jugak... Mulut manis main ayat konon aku nk jadi kaya macam Steven Yeam... Tapi makan pun pinjam duit aku, nak beli rokok pinjam duit aku, nak datang seminar, datang the Weld, datang gathering, datang bonding la apa la semua pinjam duit aku (sebab diorang tau aku ada elaun PaMa... Haha). Tu pasal lepas 6 bulan jadi bangang yang amat, bila pointer first sem aku hancur gila babeng (1.95), aku blah. Aku tengah extend belajar sekarang thanks to sincerity of my university. Kalau putar balik masa, dah lama aku jerit kat diorang tu hari terakhir ngan diorang. Semalam yang hangat katakan...

      Delete
  7. Saya pun 3 kali pergi dah..hehe tapi tak join mahupun beli voucher..keras tak hati saya??hahaha

    ReplyDelete
  8. ramai student jadi target dieorg...kesian tengk budak2 kite..ade yg berenti dari belajar..sebab kan bisnes and nk cepat kaya..dalam bisnes gile ni...harta dan nama no 1.. sy ade pegi hq die..untuk lebih faham cara dieorg buat bisnes..and bile sampai sana... mula2 MLM yg normal (normal tu tetap bangang jgk lah) tpi bile sy cube kenal lagi mendalam...maksud sy..sy cube lepak ngn team2 dieorg..kt sini baru nampak...peraturan2 yg dieorg buat.. bayangkan ade yg sanggup jauhkan diri dari keluarga...paksa keluarga keluarkan duit beli BARANG sekadar nk naik title .. bukan skit tau 30ribu jgk...ada yg dari keluarga miskin...student siap berenti paksa mak ayah beli... merajuk x balik setahun... mcm2 ragam..Team leader yg main kan peranan dalam ni... sakit hati aku nk cerita...andai korang sume ade kawan atau saudara,,,,jauhkan lah dari bisnes yg mcm ni... aku x keluar se sen pun tuk bende ni..sbb aku tau ending die mcm mana... ingt...jauh kan diri... bye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda ni sng je. Mereka pun belajar dr expert cra nak convince dan brainwash org ni.. bagi yg berilmu nak google tu selamat ler. Tapi yg percaya bulat2 tu yg susah.. bnyk je kwn2 yg join mlm ni. Dr pemerhatian sy mereka ni muda dan sgt cepat tepengaruh. Nak kata mereka ni xde pelajaran ade juga cuma, mmg mereka ni saya sng nak kata berasal dari kampung dan belum kenal dunia sgt.. maka kepercayaan tu mmg sng nak dpt.. tunjuk ofis gah sikit, pakai baju yg mmg x pernah kena tempat (notice buckle tu) yg x appropiate utk office wear dah their shoes.. sbb dah ramai kwn mlm sy tgk atas bawah je dah tau the guy tu berbisnes mlm or not..

      Delete
  9. Sy baru je kena. 3400 melayang. Pastu paksa suruh dptkan 30k dlm mse 2 minggu. Tak ke gila? Bila sy fight ckp sy nak slow talk ape sume diorg ade je ayat utk pangkah u balik. Ended up aku bg alasan aku nk balik jmpa mak aku which is skrg ni n im not going to attend it anymore. Produk die mmg bagus, tapi cara diorg ni ntahpape. Sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam miss arra,

      Better u belanja sy 3500 tu.. hehhe.. sebab tu jangan layan business mcm ni.. barang tu ok, cuma cara nk promote tu salah.. x perlu contact meka tu. Sape yg ajak u kluar? Ke u ade gambar fb meka?

      Delete
  10. Sy ade sorg kawan yg keadaan nye seperti pengalaman korg2 yg kene nie.. dy xpenah bgtau kiteorg yg satu rumah pun dy pegi mane buat ape n so on la.. just gtau join community kat hartamas.. smpai de satu hari ckp kat dak umah yg lain g tuisyen.. huhuhu... xtau laaa.. pk positif jeee mase tu... tapi kiteorg dpt tau sbb one of our classmate ade follow dy g main boling.. n dr dy la kiteorg tau sbb ade dak kelas n membe kiteorg da kene bnde nie tahun lepas.. kitorg xtau mcm mane nak ckp kat dy pasal bnde nie.. mungkin dy da di brainwash secara kaw2 punye kot.. n sbb dy obses nk kurus kot lg tu yg dy pecaya dgn bnde nie.. skrg nie kiteorg hanya mampu bedoa dy seda je sblm dy kelua lebih banyak duit lagi untuk bnde nie walaupun kiteorg tau yg dy memang mmpu untuk kelua kan duit sebyk tu tnpa meminjam.. owh ya... parents dy pun tau gak pasal bnde nie n support dy.. mcm mne bule jdi cmgni tu kiteorg xtau la.. hope dy nmpk la bnde nie sebenanye...

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Baru je smlm pergi dengar dia membebel..bila tanya pasal system dorang kata kena jumpa advisor , advisor akan explain bla bla bla..so tak puas hati punya pasal , sy gunakan en.GOOGLE ni untuk selidik..bila dh tahu kes sebegini rasa selamat dah..huh nasib tak melayang lagi duit..

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Semua yang saya jumpa dan diintroducekan semuanya sakit² belaka.
    Yes, mesin tu katanya boleh bakar lemak bagai tapi kebanyakannya gemuk belaka~

    ReplyDelete
  15. salam.. mohon kepada semua yg terjebak dengan SCAM one community ni membuat laporan polis untuk disiasat di bawah jenayah komersial... perkara ni juga seterusnya akan disiasat oleh bank negara sehingga la ke KPDNKK..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau boleh jangan bro... Melainkan kalau korang ada pak sanggup boleh buat 'umpan', nasihat aku jangan. Aku pernah buat benda ni. Aku tau rahsia diorang apa. Dan aku pernah 'mulakan' gerakan keluar beramai ramai dari OCW ni. Diorang main sorok bukti bro...

      Delete
    2. Kalau boleh jangan bro... Melainkan kalau korang ada pak sanggup boleh buat 'umpan', nasihat aku jangan. Aku pernah buat benda ni. Aku tau rahsia diorang apa. Dan aku pernah 'mulakan' gerakan keluar beramai ramai dari OCW ni. Diorang main sorok bukti bro...

      Delete
  16. Terima kasih sebab tulis pasal ni. Dah 5 tahun berlalu, kalau boleh putar masa balik dah lama aku tak layan dan tahun lepas aku dah boleh grad pun. Aku pernah buat benda ni. Aku tau sakitnya macam mana. Bila aku keluar aku rasa macam nak gila. Sampai sekarang aku masih murung dek buat benda ni (aku tak nak sebut bisnes sebab bukan bisnes pun) tapi Alhamdulillah aku sedar jugak. Tapi tak apa, biar apa yang aku dapat ni jadi pengajaran. Biar Allah saja yang balas semuanya.

    Kepada yang cuba nak buat tuntutan mahkamah, nasihat aku- jangan. Melainkan kalau ada yang sudi jadi 'korban' sebab company ni tak makan saman. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  17. Terima kasih sebab tulis pasal ni. Dah 5 tahun berlalu, kalau boleh putar masa balik dah lama aku tak layan dan tahun lepas aku dah boleh grad pun. Aku pernah buat benda ni. Aku tau sakitnya macam mana. Bila aku keluar aku rasa macam nak gila. Sampai sekarang aku masih murung dek buat benda ni (aku tak nak sebut bisnes sebab bukan bisnes pun) tapi Alhamdulillah aku sedar jugak. Tapi tak apa, biar apa yang aku dapat ni jadi pengajaran. Biar Allah saja yang balas semuanya.

    Kepada yang cuba nak buat tuntutan mahkamah, nasihat aku- jangan. Melainkan kalau ada yang sudi jadi 'korban' sebab company ni tak makan saman. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  18. my cousin ada join bendalah ni..n da siap ada mesin treatment tu..mak ayahnya terpaksa bkorban bagi jugak duit pinjam sana sini..n now..mesin tu ada je kat rumah tu..mmg eolok tapi sape je nak guna..duk kl ni jiran2 smua wat hal sndiri..n ada ke yg nak guna, tapi byar? kalau free, smua dtg guna mesin tu..n now cousin struggle wat uber car utk cover blk loan dia yg byk tu..yg pasti, masa awal2 dia masuk keep mention this is not MLM..bila cakap je mlm terus melenting..so..just say goodluck je lah..kita yg kerja mkn gaji ni pulak dperlekehkan macam xnak survive cara lain..dia xtau kita ada side income bisnes lain..just tutup mulut je malas nak kecoh..end up, my biz still bjalan..n dia? mesin tu tsadai je kat rumah mak ayahnya..adik2 baru nak up..x salah masuk MLM tapi biar kena dgn kemampuan n cara MLM tu..saya x anti MLM tapi anti cari MLM tu dijalankan..bye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi.. anyone wanna sell their elife? Preferably 2014,2015 or 2016 elife. Pls whatsapp me at 011 5001 5828. Fast cash payment. Thanks

      Delete
  19. aku pn terpedaya..tbayar jgk rm110 beli voucher tu..siot je turun2 suh cucuk duit..xblh nk lari sbb dia jemput naik kete dia..adoii

    ReplyDelete
  20. Hi anyone wanna sell their elife? Preferably 2014, 2015 or 2016 elife. Pls whatsapp 011 5001 5828. Fast cash payment. Thanks.

    ReplyDelete